Skolan har börjat

1 september 2015 - Lund, Zweden

Afgelopen vrijdag was het dan echt tijd om mijn Zweedse kennis op de proef te stellen... . Gelukkig ging het examen best goed, dus nu nog even het resultaat afwachten. Dat zou betekenen dat de eerste punten binnen zijn. 'S avonds was het tijd voor mijn eerste echte Sittning! Voor de Sittning was een 'pre-party' bij één van onze mentoren thuis. Daar hebben we 2 acts voorbereid die we 's avonds moesten opvoeren voor alle Zweedse Eerstejaars (nollen). Bij een traditionele Sittning moet je netjes gekleed (mannen in pak, vrouwen in jurk), maar dit keer was het een ThemaSittning. Alle studenten van Architecture en Industrial Design moesten verkleed in het thema van hun groep. Voor mij was dit: Trailer Trash. Nadat de hele groep helemaal aangekleed was in aftandse (schrijf je dat zo?) kleding, badslippers, badjassen, ordinaire shirts en sommige zelfs aangekleed waren als zwangere vrouwen,  was het tijd om echt met de Sittning te beginnen. Tussen elke gang van het diner werden allemaal liedjes gezongen, Zweedse liedjes natuurlijk... Dat was natuurlijk meteen een uitstekende test om mijn Zweedse taalvaardigheid nu in de praktijk te. Dat viel natuurlijk een beetje tegen, want van die Zweedse liedjes was niets te begrijpen, zelfs met songbook ging het veel te snel. Gelukkig was iedereen nadoen en playbacken ook een erg goede optie ;) Na de Sittning was er nog een feest op de faculteit. Grappig om te merken dat Zweedse studenten niet veel alcohol nodig hebben om zich behoorlijk dronken te gedragen. Ik ben er nog niet uit of dat komt door hun natuurlijk-prettig-gestoordheid, of het feit dat alcohol zo duur is dat hun lichaam na 1 glas wijn al op hol slaat...

Dit weekend heb ik een beetje rustig aan gedaan. Beetje bijgekomen van mijn verkoudheid en lekker veel geslapen. Ook heb ik de labels op mijn A-sektionen jasje genaaid en gestreken, naar een sportdag geweest en even gekeken wat voor winkeltjes Lund allemaal heeft.

Gister (maandag) was de eerste dag dat de studie begon. We kregen in de ochtend een uitleg over het vak Portfolio Techniek, een erg leuk vak met veel creatieve en grafische aspecten. Uiteindelijk moeten we met behulp van ons zelf gemaakte portfolio met een aantal bedrijven een 'job interview' houden en worden we bekritiseerd op onze CV en portfolio. In de avond had ik een introductie college over het Zweedse vervolgvak wat ik ga doen. Dit vak zal gedurende de komende 1.5 maand plaatsvinden en hiermee zal ik (jaja) 7.5 ECTS aan Zweeds binnensprokkelen. Omdat dit betekend dat ik de komende 1.5 maarliefst 6 uur per week extra avondcollege heb, zal dit een drukke periode gaan worden. Een aantal studiogenootjes hebben me vandaag al even duidelijk gemaakt dat ze over een paar weken alleen nog maar Zweeds tegen me gaan praten ;) 'Want ja dat is toch goed voor je Zweedse vaardigheid'.  Ik ben benieuwd

Vandaag hadden we de introducties van de andere 2 vakken van deze periode. Applied Aesthetics (dit is een architectuurvak) en Electronics. We werden in tweetallen opgesplitst met een nationale student en daar moeten we de komende 1.5 week een plastic tuinstoel mee herontwerpen. Het herontwerp moet voldoen aan een aantal opgestelde criteria van hoe een "modern classic furniture piece" eruit zou zien. Na alle mechanica, statica, electronica en materiaalkunde van afgelopen jaar in Delft is dit wel even een verademing. Gezien de schaarse kunstgeschiedenis en Art achtergrond die ik heb, zal dit vak toch zeker een uitdaging worden. Over het elektronica vak maak ik me niet zoveel zorgen. De inhoud van het vak heb ik namelijk de afgelopen jaren al gehad en dan 10x moeilijker. Ze hebben ons vandaag namelijk voor het eerst uitgelegd wat een Arduino is (hier leren we in Delft heel veel mee werken) en alle Zweedse studenten leken er erg van gechoqueerd.  Maar opzich is dit vak erg fijn naast alle andere vakken en drukte. Vandaag hebben we tevens ons persoonlijke bureau gekregen waar we het komende semester zullen gaan werken. Echt heel leuk! Alle internationale studenten (12 in totaal) zitten tussen de Zweedse studenten verdeeld over 2 studio's . Na alle colleges heb ik in de bouwplaats van Architecture meegeholpen aan het bouwen van een 'raceauto', waar we zaterdag 12 september met onze Nollningengroep mee zullen gaan racen tegen alle andere faculteiten van de LTH.

Opvallend trouwens is dat het hier nu al heel vroeg donker wordt! En ookal zit ik dan nogwel in het zuidelijkste puntje van Zweden, om 20:15 is het helemaal donker :0

De foto's komen snel!