Ha det så bra!

26 augustus 2015 - Lund, Zweden

Zweedse les, pauzeExchangeZo, nu ben ik hier alweer een week in Zweden! Het Zweeds gaat al beter, ik heb nu ook heel veel Zweedse studenten ontmoet en ik raak gelukkig niet elke keer meer verdwaald in Lund ;) Hier is wat ik de afgelopen week zoal gedaan heb :)

Afgelopen vrijdag ben ik met mijn internationale mentorgroep naar Malmö geweest voor het jaarlijkse Malmö festival. Het was daar heel druk, maar ook heel gezellig! Het ziet er (zover ik dat nu kan beoordelen) uit als een hele leuke stad. Na een aantal optredens van Zara Larsson (bekende Zweedse Popster) en Seinabo Sey (bekend van Younger) heb ik daar ook mijn eerste echte Rendierkebab met cranberrysaus gegeten ;)

Zaterdag ben ik naar de IKEA geweest, want ja als je in Zweden woont, is dat één van de must om te doen! 'S avonds heb ik een pannenkoeken-dineetje gehouden bij mij thuis met mijn studiegenootjes voor komend semester (Nederlands, Fins en Duits meisje).

Zondag was het tijd om kennis te maken met Scandinavische dieren :) We zijn met 150 international studenten naar een soort Nordic Wild park geweest, waar we Scandinavische dieren (o.a. beren en rendieren) konden zien!

Maandag was het weer tijd voor Zweedse les! Het gaat steeds beter want ik heb zelfs voor het eerst dingen gekocht in de supermarkt zonder Engels te gebruiken :)  "Vad är du? Bra, tack! Och du? Jag vill ha en kopp kaffe. Vad kostar det?Var det bra så? Ja, Varsågod! Hej då."

Ook kwamen alle Zweedse 'nollen' (De aankomende 1e jaars) vandaag in Lund aan. Dus opeens waren er ook heel veel Zweedse studenten, ipv alleen internationals. 'S avonds heb ik mijn 'Nolnningen' groep (dat is een groep voor de Zweedse introductieweek die ongeveer 4 weken duurt). We hebben op de faculteit wat gegeten en spelletjes gedaan. Meedoen aan deze Zweedse introweek is erg goed voor mijn Zweeds, want iedereen om je heen praat Zweeds. Dus ik hoop dat ik snel in staat ben om wat dingen op te pikken.

Dinsdagochtend ben ik met een Canadees en Fins meisje in Lund gaan shoppen, met een belangrijke missie: een zwart jasje/blazer vinden voor de Nollningen. Dit zal namelijk het outfit zijn die je als Student van de A-sektionen (Faculteit Architecture & Industrial Design) aan moet bij verschillende evenementen. Na elke tweedehandswinkel afgegaan te zijn, heb ik gelukkig een goedkoop jasje kunnen vinden. Na de Zweedse les was er een BBQ met mijn "Nollningengroep'. Ook hebben we daar een soort zoektocht in de faculteit gedaan. We hebben onze eerste 'badges' gekregen die we op onze zwarte jasjes kunnen maken. :) Het idee van de zwarte jasjes is dat je voor alle activeiten die je doet, badges verzameld en op je jasje bevestigd. Dus uiteindelijk heb je een heel jasje vol met labels.

Vandaag heb ik behalve mijn Zweedse les, me ingeschreven bij Göteborg Nation (studentenvereniging) en bij ESN (een organisatie die allerlei tripjes voor internationale studenten organiseert gedurende het jaar).

Komende dagen staat er nog veel op het programma: mijn laatste Zweedse les voor het examen, sportdag, Treasure hunt challenge en mijn eerste echt 'Sittning'. Dit is een Zweedse traditie waar ze een 3 gangendiner hebben en iedereen aan een lange tafel Zweedse liedjes zingt en drinkt. Kortom, genoeg te doen dus :)

1. Aileen:
    28 augustus 2015
    Klinkt nu al fantastisch assie! geniet ervan x