De eerste 48 uur in Zweden

20 augustus 2015 - Lund, Zweden

Ik kan niet geloven dat ik hier nog maar 2 dagen geleden ben aangekomen. Het voelt ook alsof ik hier al weken ben! In de afgelopen 48 uur heb ik een record aan internationaliteiten ontmoet (althans dat denk ik), heel veel van Lund gezien en zelfs al een beetje Zweeds geleerd. .

-------------------

Ik kwam hier aan op Arrival day (18 augustus), een hele hectische en drukke dag. Na een korte vlucht naar Kopenhagen, moest er een treinticket gekocht worden voor over de brug naar Zweden. De trein was volledig vol met allemaal studenten met baggage! Ik dacht dat ik veel mee had, maar kwam al snel tot de conclusie dat chinezen er helemaal wat van kunnen. ( Ze nemen ongeveer hun hele huis mee :0)

Nadat we met de trein in Lund Centraal aangekomen waren, werden we door een aantal Internationale mentoren naar de busjes gebracht die ons naar het AF building brachten, om daar in te checken voor Arrival Day.

Na lang in de rij gestaan te hebben om in te checken en voor allerlei excursie tickets (waarvan er helaas al veel uitverkocht waren :( ), ben ik naar het appartement gegaan.

Omdat ik mijn accommodatie zelf geregeld heb, was het was lastiger om vervoer te regelen door een van de universiteitsbusjes..

Na een half uur durende roadtrip door lund, was ik de laatste die afgezet werd. Daar ontmoette ik het meisje met wie ik de komende 5 maanden van kamers ruil.  (Zij gaat een half jaar in Delft studeren)

Omdat ik nogsteeds niet gegeten had (en het was al 8 h) ben ik naar de Lidl gefietst (poeh dat valt tegen de helling op). Gelukkig had ik navigatie op mijn telefoon want Lund is een behoorlijk doolhof.  Het was erg leuk om door het centrum van Lund te fietsen, het is heel schattig en mooi!

Woensdagochtend begon mijn dag met mijn eerste echte Zweedse talencursus.  Ik was in de eerste groep dus begon al om 9h! In de college zaal met 250 andere exchange & Master studenten leerde ik mijn eerste woordjes Zweeds. Daar werd ons steeds de opdracht gegeven om onze net geleerde zinnetjes toe te passen op verschillende mensen om ons heen. Dus we moesten aan verschillende mensen vragen hoe ze heetten, studeerde en waar ze vandaan kwamen:

'Hej!'

Vad heter du? Ja heter astrid

Vad pluggar du?

Jag läser också svenska! Vi är mangå. Vi är cirka 250 studenter"

Wat ik ook geleerd heb:

In Zweden hebben ze maarliefst 18 verschillende klinkers qua uitspraak! (in vergelijking met de 5 klinkers die wij kennen). A, ä, ö, o, u, å enzovoort gevareerd met lange en korte klanken!

Het was heel erg leuk om wat zweeds te leren :) Tijdens dit eerste hoorcollege ontmoette ik een aantal duitste meisjes (Er zijn zooveeeel duitse exchange studenten hier). Een van deze meisjes gaat naar de IKDC (the design centre, de faculteit waar ik naartoe zal gaan).

Na de talencursus was er een algemene introductie voor alle internationale studenten over veiligheid en regels. In de avond was er een welcoming Reception met een paar optredens en een paar speeches. Aan het eind was er een 'Fika', dat is Zweedse thee of koffietijd, met wat lekkere hapjes erbij. Een echte Zweedse gewoonte!

Savonds heb ik mijn internationale mentorgroep ontmoet. Na een aantal namenspelletjes zijn we met een aantal nog naar een Pub in het centrum van lund gegaan. Na mijn eerste alcoholische drankje in Zweden, wat me overgens ongeveer 65 SEK (7 euro) kostte (best duur voor een simpel biertje), besloot ik naar huis te gaan om mijn bedje in te duiken.

Vandaag was een nog drukkere dag dan gisteren! Ja, echt waar het is mogelijk... Om 10h werden alle studenten van de LTH (Lund Tekniska Högskola), de technische afdeling van de universiteit verwacht voor wat belangrijke informatie over de vakken en het semester. Na deze informatie werden we opgesplitst in groupen per studieprogramma.

Omdat er niet zoveel Industrial Design studenten zijn hier in Lund, werden wij samengevoegd met de studenten van Architecture. Nadat we onze mentoren ontmoet hadden en ik geleerd heb dat in Zweden de naam Astri (dus zonder D) een veel gebruikte naam is, kregen we wat lunch.

Ook heb ik een zweeds spel geleerd: 'Kung' (koning) waarbij je met stokjes blokken om moet gooien en uiteindelijk de koning moet verslaan. Een erg leuk en een een bekend spel in Zweden! Ook ontmoette ik de studenten die komend semester bij mij in de klas komen! Dus dat was heel erg leuk. We zijn in totaal met 14 exchange studenten die Industrial Design gaan doen en we vertegenwoordigen, Finland, Holland, Germany, Canada , France, USA, China & Estonia  :) Dus lekker internationaal! De rest van onze klas (in totaal 30 studenten) zal bestaan uit 3e jaars Industrial Design students uit Zweden.

Met deze groep hebben we een rondleiding gekregen door het Design Centrum en the Architecture Faculty. Meeste klasgenootjes waren heel erg onder de indruk van hoe groot de faculteit is, maar voor iemand van Delft is het best wel heel klein. Ze hebben hier maar 150 Industrial Design studenten in totaal (dus Bachelor & Master).

De faculteit is heel leuk en gezellig. Er is een soort van brede gang met allemaal tafels en banken en zelfs een keuken, waar je met z'n alle kan koken en eten of lunchen. Ook zijn er studio's waar iedere student zijn/haar eigen bureau krijgt!

Ik ben ook erg benieuwd hoe de vakken gaan zijn, want sommige van mijn medestudenten (voornamelijk uit Canada) hebben nog nooit iets van Natuurkunde, mechanica of electronica gehad. Iedereen heeft een totaal andere achtergrond, en er is ons al verteld dat Delft duidelijk de meest technische is. Dus ik ben benieuwd hoe 'zweeferig' alles hier gaat worden. Ik heb er in iedergeval heel veel zin in!

Na de rondleiding zijn we naar het hoofdgebouw van de LTH gegaan om ons te registreren voor een lidmaatschap voor the LTH Union (dat is een soort studievereniging van de LTH). Ook heb ik me aangemeld voor de 'Nollningen', dit is de introweek voor de Zweedse studenten (1e jaars) die aan de LTH komen studeren. Maar er zijn wat plaatsen voor Internationals dus wij worden in de groepen met Zweedse studenten geplaatst. Best leuk, want tot nu toe heb ik nauwelijks Zweedse studenten ontmoet.

Dit is omdat de Zweedse 'nullen' (aankomende 1e jaars) pas op maandag arriveren, en dan ook alle Nations (studentenverenigingen) open gaan.

Daarna ben ik met een Fins klasgenootje naar het centrum gegaan om met mijn mentorgroep een 'tour' door lund te krijgen. Na een heerlijk broodje en een salade als avondeten ben ik eindelijk thuis nu. Uitgeput, maar heel enthousiast!

Morgen heb ik weer een drukke dag voor de boeg. 'S ochtends heb ik Zweedse les, daarna is er een Nation fair (een soort informatiemarkt van alle studentenverenigingen), en tussen door moet ik ook nog met de coordinator over mijn vakken praten en mijn account voor het internet regelen. Aan het eind van de middag ga ik met mijn mentorgroep naar Malmö om de laatste dag van Malmö festivallen mee te pakken.

Dus genoeg leuks voor de boeg! :)