Besök från Nederländerna och studerar

18 oktober 2015 - Lund, Zweden

Alweer 2.5e week geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven. De tijd vliegt echt voorbij en het is erg raar om te realiseren dat ik nu al over te helft van mijn verblijf hier ben. Helaas heb ik deze 2.5 week niet heel veel spannende en interessante dingen beleefd (helaas doordat ik de hele week met mijn hoofd in de zweedse boeken heb gezeten), maar hierbij toch een samenvatting.

Donderdag 2 weken geleden, begon helaas niet zo goed. Lees: met een slaperig hoofd en een vlijmscherp broodmes een best hard brood is niet aan te raden.. Het gevolg: een diepe snee in mijn hand die ik met mijn EHBOskills van groep 8 maar heb proberen te verbinden. Nadat ik de wond eindelijk dicht kreeg, ben ik met een soort van onprofessioneel verbonden hand (help waar zijn mijn geneeskunde vriendinnen :o) naar de Universiteit gegaan. Daar probeerde ik gewoon de hele dag aan mijn project met m'n groep te werken. Toen ik in de lunchpauze echter even ging checken hoe de wond eruit zag, zag ik dat de snee niet goed naar elkaar was geduwd, er zat een behoorlijk gat tussen. Een aantal klasgenootjes vonden dat ik  zeker naar het ziekenhuis moest, om te laten checken of het niet nog gehecht moest worden. Dus ja, dit Lund avontuur heeft me ook een bezoekje aan een Zweeds Ziekenhuis gebracht. Gelukkig bleek daar dat het toch niet gehecht hoefde te worden, en ik moest naar de Apotheek om speciale pleisters te halen om de wond goed dicht te trekken. Tevens moest het goed schoongemaakt worden, want anders was er kans op ontsteking.. Een erg chaotische dag met een tripje naar het ziekenhuis werd gelukkig erg leuk afgesloten. Want: s' avonds kwam Sieb zou aan in Kopenhagen. Dus ik ben met de trein naar Kopenhagen gegaan om hem daar op te halen. Dit weekend was natuurlijk ontzettend leuk. Het weer zat ook heel erg mee (in tegenstelling tot wat het nu in Zweden is) dus we zijn lekker gaan 'sightseeing' in Lund, lekker gegeten en natuurlijk "gefikaat", en een dagje naar Malmö geweest. Na een heerlijk, maar helaas veel te kort weekend vloog Sieb zondagavond alweer naar Nederland :(

De opvolgende week hadden we een belangrijke kritiek voor ons portfolio. De rest van de week was een erg "normale" week. Om de week toch leuk af te sluiten ben ik vrijdagavond nog naar een verjaardag van een vriend hier in Lund geweest.

In het afgelopen weekend heb ik me heerlijk opgesloten in mijn appartement, om heel heeel heeel veel zweeds te studeren.  "I helgen, pluggade jag mycket svenska eftersom jag hade tentamen i lördag"

Zondagavond heb ik gezellig met Tilda gegeten en gekletst. Net toen ik besloot zondagavond om naar bed te gaan, plaatste een klasgenootje een bericht op facebook dat er een dreigement richting Lund University was. Iedereen was lichtelijk in paniek en de discussie of de Universiteit maandag gesloten zou worden, laaide op. Dus toen ik 's ochtends wakker werd en ik op mijn mobiel keek, werd ik overspoeld met noodmeldingen van de universiteit dat we absoluut niet naar de Universiteit mochten gaan! De universiteit was een hele dag gesloten en er liep veel politie in de stad rond. Dus in plaats van een eindpresentatie van een project te moeten geven, zat ik afgelopen maandag opeens thuis Zweeds te leren. De presentatie werd daarom verplaatst naar woensdag en duurde nu gelukkig alleen de ochtend (ipv de hele dag op maandag). Want geloof me, een hele dag luisteren naar presentaties en kritiek van docenten over de uitlijning van je foto's op de poster, gaat vervelen. Vrijdag had ik mijn Electronica eindpresentatie. Dus check, check weer twee vakken binnen :)

Vrijdag had ik tevens mijn Zweedse mondeling. Dat was natuurlijk wel erg spannend, aangezien we van tevoren ons onderwerp nog niet wisten. Na 20 minuten over "Reser och plannar semester" gepraat te hebben, zat het mondeling er gelukkig al weer op. :) Ondanks dat de conversaties vooral bestonden uit woorden als: "Jaha" (aha), "Det är bra" (dat is goed), "Vad kul" (wat leuk!) en "Ska vi fika och gå på bio på semester?" (Zullen we gaan 'fikaen' of naar de bioscoop tijdens de vakantie?) hebben we het als groep toch overleefd. Nu nog even wachten op het resultaat. Vrijdag heb ik nog hard gestudeerd met een Spaanse vriendin en zaterdag ochtend moest ik sinds lange tijd weer echt vroeg op.... En aangezien dat aan de andere kant van lund was (helaas uphill) zat ik al lekker vroeg op mijn fiets om 8:00 mijn examen te kunnen maken. Ja echt, zaterdag 8:00 (ik weet ook niet wie het verzint).... Gelukkig ging het examen erg goed.

's middags was het dan tijd om te vieren dat ik klaar was met mijn examens. Met tilda ben ik naar een heel leuk caféetje geweest om daar op z'n Zweeds "fika" te doen. Lekker onbeperkt thee drinken en "Kladkaka" eten. Daarna hebben we samen gekookt en gegeten, en 's avonds besloten we nog lekker de stad in te gaan voor een glas wijn. Erg gezellig dagje dus.

Natuurlijk heb ik deze afgelopen weken nog wat andere leuke dingen gedaan of geplanned:

• Ik heb mijn treintickets en Airbnb in Stockholm geboekt, dus over 1.5 week zit ik samen met Hannah en Tilda in Stockholm voor een lang weekend.
  • Tevens heb ik mijn vliegtickets, hotel én de husky tocht in Tromso geboekt.  Dus de eerste week van december vlieg ik naar het bijna noordelijkste puntje van Noorwegen (maarliefst 2200 km noordelijker dan Lund :o) om daar met Lynn te genieten van het mooie Noorse Lapland en hopelijk het Noorderlicht! Gelukkig heb ik nu nog even de tijd om thermokleding, wintersportsokken en ontelbaar mutsen en sjaals in te slaan. :)

Komende week hebben we 'Formworkshops', wat dat inhoud is nu nog een verassing maar dat horen we morgen :) Nästa vecka har vi semester och jag ska gå till Stockholm och...

Kram,

Astrid