Tack så mycket för ett bra halvår! Jag kommer att verkligen saknar alla!

21 december 2015 - Lund, Zweden

Ik kan niet geloven dat dit de laatste dag hier in zweden is. Met een erg dubbel gevoel ben ik dit nu aan het schrijven, want vandaag vlieg ik weer terug naar Nederland. Met een lach op mijn gezicht en een warm gevoel ben ik nu aan het typen, wat een geweldig semester heb ik hier gehad! Maar toch heb ik ergens ook een droevig gevoel, omdat ik alle leuke mensen die ik hier ontmoet heb zal moeten missen. Ik waarschuw jullie alvast, dit wordt mijn laatste blog en omdat ik de afgelopen maand nog heel veel meegemaakt heb EXTRA LANG. Dus veel leesplezier alvast!

Ongeveer een maand geleden was Sieb hier voor de 2e keer in Lund. We hebben een heerlijk weekend gehad hier. Lekker in Lund gelopen en hij heeft mijn vrienden hier ook ontmoet! Nadat Sieb zondagavond weer naar Nederland vertrok, was het al bijna tijd voor het volgende avontuur:  Tromsø!

Op donderdagochtend 3 december vertrok ik heel vroeg naar CPH om daar naar Oslo te vliegen en dan over te stappen op een ander vliegtuig naar Tromsø. In het vliegtuig heb ik in de vroege ochtend nog een poging gedaan om heel creatief een Sinterklaasgedicht te schrijven voor Lynn (best goed gelukt was het toch lynn?) Na een lange reis in de vroege ochtend was het zover, daar stond Lynn al op me te wachten op het vliegveld. Heel leuk om zo in het hoge noorden elkaar na 4 maanden weer te zien. Nadat we ingecheckt waren, zijn we om 14h gaan lunchen in het centrum. Maar eerlijk gezegd voelde dit "lunchen" eerder als avondeten om 20h 's avonds, want het was natuurlijk al donker... Toen we 's avonds nadat we nog wat gedronken hadden in de stad terugliepen naar ons hotel begon lynn opeens heel hard te gillen. Nadat ik voor een paar seconde dacht dat we of: achternagezeten werden door een enge man, of een ijsbeer, bleek dat er een vlaag van Noordenlicht boven ons hoofd verscheel. Pal in de stad! Ookal was het maar even zichtbaar, het was een goed begin!

Vrijdag hebben we door Tromsø gelopen en lekker winkeltjes bekeken. Dan denk je dat je zo hoog in het noorden zit, en dat regend het... Ook bedachten we ons dat het wel leuk was om zaterdag nog een activiteit te boeken. Helaas waren alle snowmobiletochten al vol :(, maar uiteindelijk kregen we het voor elkaar de volgende dag mee te gaan met een vissersboot met een sauna en een jacuzzi op het dak! Dit was zaterdag een paar uur overdag. Terwijl we door het fjord aan het varen waren, konden we genieten van dit mooie uitzicht vanuit de sauna (met groot glasraam) of de jacuzzi op het dek. Op een gegeven moment stopte de boot, en zowaar ging het laddertje uit. Het was tijd om een duik in het fjord te nemen. Een aantal "oudere" dames gingen ons voor. Als zij het kunnen, kunnen wij het ook! Dus daar gingen wij dan ook, het ijskoude water in! Dit noem ik toch wel Nieuwjaarsduik 2.0! Na 30 seconde in het koude water geweest te zijn er heel snel uit, want veel langer moet je er niet in want je hele lichaam verkrampt en je spieren werken even niet meer. Gelukkig was er daar een sauna om in te gaan en op te warmen. Zo fanatiek als wij waren, zijn we zelfs nog een 2e keer geweest! (Ik ben trots op ons Lynn).

'S avonds was het natuurlijk Sinterklaasavond, en ondanks dat we dan wel in het hoge noorden waren moesten we dit natuurlijk wel vieren. Daarom zijn we gezellig in een cafeetje gaan zitten, waar we onder het genot van warme chocomelk, gedichtjes en klein cadeautjes onze avond doorbrachten.

Zondag was het eindelijk zover, het moment waar we al maanden naar uitkeken: De huskytocht! Vroeg in de ochtend moesten we in het centrum verzamelen, waar we met een busje naar gebied met wat meer bergen werden gereden. Ondanks dat het niet koud was en er weinig sneeuw lag (voor tromsø begrippen), werden we toch helemaal ingepakt. Nadat ik me in de warmste skibroek, jas en schoenen die ik ooit hebt gezien gehesen was, strompelde we (ja want natuurlijk lopen met 10kg aan kleding is niet makkelijk) weer naar het busje. Vanwege de slechte sneeuwcondities, werden we verder de berg op gereden om iets hoger te starten met de tocht. Toen we daar aankwamen werden we ongeveer omver gesprongen door een stuk of 40 overenthousiaste husky's (niet allemaal tegelijkertijd gelukkig). Ondanks dat er geen contrast te zien was tussen de lucht en de sneeuw en het Noordenlicht ver verstopt was onder het dikke wolkendek (maar...maar... het was KP5 toch lynn?), was het een geweldige trip!

Maandagochtend checkte we erg vroeg uit. Maar ach, niet dat je een verschil ziet tussen 7h 's morgens en 12 's middags, het is toch nog wel donker. Toen zijn we de hele dag met twee mannen uit Nieuw Zeeland die in London werkte een tripje gaan maken. Ze hadden een auto gehuurd en we zijn naar Kvaloya gereden om daar walvissen en orka's te spotten. Al snel bleek dat Lynn een echt talent was, want ze had na 10 minuten al 5 walvissen gespot. Uiteindelijk hebben we er met haar hulp best wat gezien. Toen zijn we helemaal doorgereden langs de mooie fjorden en bergen naar Tromvik, het laatste dorpje waar de weg eindigt. Vanaf daar zijn we weer teruggereden om onderweg een korte hiketocht te maken. Met sneeuwschoenen en al (die hadden ze voor ons extra) liepen Lynn en ik daar als pinguïns door de sneeuw omhoog. Met een mooi uitzicht hebben we daar een hike van ruim een uur gemaakt. Daarna zijn we teruggereden en keurig op het vliegveld afgezet. Nadat Lynn en ik nog een hapje op het vliegveld gegeten hebben, was het tijd om weer doei te zeggen, zij weer terug naar Trondheim, ik weer terug naar Lund. Helaas had ik een uur vertraging, maar gelukkig kon ik mijn overstap op Oslo nog halen. Na een erg lange terugreis kwam ik maandagavond doodmoe in lund aan.

De rest van de week stond in het teken van hard werken aan de laatste lootjes van mijn project. Tevens dinsdag nog iets van mijn Lund-bucketlist afgestreept: Lund falafel met Tilda gegeten als lunch. Woensdag had ik mijn Zweedse mondeling voor de vervolgcursus. Heel goed voorbereid natuurlijk (uhhhuum, oftewel NIET) hebben we een uurtje van tevoren met onze groep nog een beetje proberen voor te bereiden. Nadat we dachten de kleurcodes van de onderwerpen ontrafelt te hadden (we waren de laatste groep) en we tot de conclusie gekomen waren dat we graag over voedsel (groene lootje) wilde praten, bleek dat dit niet zo makkelijk ging. Zodra we de kwamen in kwamen, vroeg onze docent: "willen jullie rood of paars?"........... Bijna wilde we nog vragen, maar waar is de groene kaart dan? Dus helaas hoefden we niet over groentjes, eetgewoontes en tradities praten, maar mochten wij HEERLIJK gaan praten over toekomstperspectieven, baankansen en sollicitaties en kwaliteiten binnen een baan..... Je raadt het al, dat was dus niet zo'n succes.

Na m'n mondeling ben ik meteen naar Kårhuset gefietst (een universiteitsgebouw) waar ik met een aantal vriendinnen de sauna voor die avond had gereserveerd. Ja het is geen grap, hier op de universiteit is het heel normaal om een aantal sauna's te hebben die je als student gewoon gratis kan reserveren. Want ja, het is Scandinavië of niet toch?

Donderdagavond was er een afscheidsdiner georganiseerd door de A-sektionen (Architecture and Industrial design) waar er voor alle internationals van deze twee opleidingen een kerstdiner was voorbereid. Erg gezellig en heel lekker eten.

Zaterdagochtend had ik mijn Zweedse schriftelijke examen, wederom erg vroeg. Erg verbaasd was ik over hoe goed het ging voor niet studeren. 'S avonds hadden Tilda, ik en Hannah een gezellig leftover-avondje. Oftewel, onze koelkasten moeten leeg gemakt worden, dus neem alles mee en dan maken we er een bij elkaar geraapt avondmaal van (was zeker geslaagd trouwens).

Zondag zijn we met z'n drieën nog naar Kopenhagen geweest om daar kerstinkopen te doen. Dit was erg gezellig, en we zijn allemaal goed geslaagd voor cadeautjes!

Maandag, dinsdag en woensdag stond vooral in het teken van het afmaken van mijn Design project. Donderdag en vrijdag waren alle eindpresentaties, waarbij ik gelukkig donderdagochtend als 2e de spits mocht afbijten. Erg fijn want zo kon ik de rest van de twee dagen lekker ontspannen naar de andere presentaties luisteren. Erg interessant wat er allemaal gemaakt was. Op zo'n moment merk je wel dat je wel meer op een Design school zit, het niveau van modelbouw ligt hier heel hoog (verkoopbare tafels, stoelen en zelfs horloges (ja echt) werden er gemaakt) en de variatie was erg groot in eindproducten (maarja wat wil je ook met zo'n vage design brief). Donderdag ben ik naar afscheidsfeestje geweest van Kristen en Marloes. Met een groep van 20 international students hebben we, onder het genot van kerstmuziek en kaarslicht, heerlijk gegeten. Dat was de eerste 'goodbye' en dat was al niet makkelijk.

Vrijdag heb ik nog de hele ochtend naar presentaties geluisterd, waarna met de hele klas geluncht hebben. Daarna ben ik met een aantal klasgenootjes nog even de fotostudio in gegaan om foto's van onze prototypes te maken, en hebben we een pingpongcompetitie gehouden. Team Canada/Netherlands vs Finland/Germany.

Vrijdagavond was een hele leuke avond, helaas met veel afscheid nemen. We zijn met een stuk of 20 man van onze klas naar Malmö gegaan om daar uit te gaan! Eerst hadden we een preparty bij een klasgenootje die in Malmö woont en daarna zijn we naar een soort van Hiphop club gegaan. Ondanks dat de muziek misschien niet helemaal geweldig was (ik ben niet zo'n fan van hiphop rappers uit Noorwegen blijkbaar) was het een hele leuke avond. Daar hebben we afscheid genomen van iedereen uit de klas. Lastig was dat, en dan besef je opeens dat het er echt echt bijna opzit....

Zaterdag was een schoonmaak/inpak dag. Eerst uitslapen, daarna de hele dag alles schoonmaken. Ook heb ik nog twee portretten geschilderd voor Hannah en Tilda om 's avonds als cadeautje te geven. Zodat ze altijd kunnen onthouden hoe leuke tijd we samen hebben gehad hier in zweden. 'S avonds zijn we dus uit eten geweest om op deze manier onze minor op een mooie manier samen af te sluiten. Na een traantje gelaten te hebben (oké, eigenlijk meer een waterval), was het toch echt tijd om doei te zeggen tegen Hannah en Tilda. Een erg onrealistisch en moeilijk moment. Maar ik weet zeker dat wij elkaar snel weer gaan zien, want goede vriendinnen laat je niet zomaar achter! En er zijn al plannen voor de zomervakantie :)

Dan wil ik als laatste nog een paar levenslessen en momenten uit zweden (en mijn exchange) noemen die ik nooit zal vergeten, en waar ik altijd met een lach op terug zal kijken.

• Peperkaka met bluecheese is een rare combinatie (maar oh zo gewoon hier in Scandinavië)
  • Als je ooit huskytocht maakt, onthoud dan dat alles wat je aangehad hebt nog dagen naar natte hond ruikt..  handig om te weten, zodat je je mede vliegtuigpassagiers niet nog 2 vluchten irriteert met die geur...
  • Eet nooit zoveel kanelbullar dat het je avondmaaltijd kan vervangen (ook niet als het nationale kanelbullardag in zweden is)... Just saying....
  • Dat het in Finland een regel is dat je nadat je uit de sauna komt , een joggingbroek aan moet doen
  • En dat elk, maar dan ook elk huisfeest in Finland eindigt in een Sauna party! (kan je het je voorstellen ?)
  •  "Lavision" is Tilda's,hannah's en mij favoriete "Zweedse" Franse wijn geworden.
  • "Nederlanders klinken net als de Sims (goe  gaaaa gggggg gose ggggaaa)" dus mijn klasgenoten.. TJsaaa...
  • "Er is veel overeenkomst tussen de manier hoe Fins klinkt en minions uit Despicable me klinken" aldus Hannah en ik.
  • Al die vervelende gggg-klanken zijn onmogelijk voor buitenlanders om te produceren.
  • In een Noors fjord zwemmen in begin december is best heel koud! Just saying..
  • Behalve mijn Zweedse kennis heb ik ook gerealiseerd dat ik ook Deens en Noors een beetje kan verstaan en lezen.
  • Weet je niet wat je moet doen overdag?: Fika is ALTIJD dé oplossing!
  • Je moet hier altijd prepared zijn voor een feestje (en dat betekent dus de openingstijden van Systembolaget uit je hoofd leren)
  • Dat (perongeluk geworden) Crunshi tortilla's best lekker zijn, toch Tilda? ;)
  • Dat je de kleine lettertjes die bij het Huskyrijden vermeldt staan over conditie, maar beter kunt geloven: het... is.. echt...vermoeiend...!
  • Dat ik tijdens mijn verblijf hier verliefd ben geworden op Scandinavisch design.
  • Dat ik de basis van Fins Design heb leren kennen:  Marrimekko & Moemies (dankjewel Tilda)
  • Ik de hele collectie van Duitse chocola en koekjes die ze met kerst verkopen in Duitseland heb leren kennen en proeven natuurlijk. (dankjewel daarvoor Hannah)
  • Dat hagelslag of vlokken eten toch echt een hele rare gewoonte is.. "Je eet toch geen cupcakeversiering als ontbijt??? " alsdus mijn vriendinnen.
  • Dat je in 4.5 maand echt vrienden voor het leven kan maken

Met kramp in m'n handen en polsen ga ik nu echt stoppen met schrijven. Het is goed, het is klaar, en het zit er op. Mijn minor zit erop..

Bedankt iedereen (niet dat jullie NL kunnen lezen) voor de geweldige tijd in Zweden. Ik kijk er met veel plezier op terug, het was geweldig!

Thank you all for this great semester. It has been a pleasure to meet everyone of you and I hope someday we'll all see each other again! Merry Christmas to all of you!

Mycket kramar och vi ses snart!

Astrid