Min sista månad i Sverige. Jag kommer att sakna alla här.

21 november 2015 - Lund, Zweden

Poeh de tijd vliegt wel echt voorbij.  De afgelopen 3 weken zijn erg snel gegaan en het is behoorlijk raar om te beseffen dat ik over precies 1 maand naar Nederland vlieg. Het is raar om te beseffen dat ik hier nu zo 'gesetteld' ben, dat ik het idee om weer in Nederland te wonen maar erg raar vind. Natuurlijk erg leuk om iedereen weer te zien, maar ik ga een heleboel mensen hier ook wel erg missen. :( Maar daarom extra veel reden om de laatste 4 weken extra leuk te maken!

Te beginnen met 3 weken geleden, toen ik met Hannah en Tilda een lang weekend in Stockholm ben geweest. Dit was echt een heel leuk weekend. We verbleven in een heel mooi Airbnb appartementje vlak bij Gamla Stan, waar onze design harten iets sneller van gingen kloppen. Een perfect ingerichte appartement vol met scandinavisch design! In stockholm hebben we een leuke boottocht gemaakt rond alle eilanden van stockholm, geluched, lekker gegeten, rondgelopen in Gamla stan en natuurlijk veel gefikaat. Na een heerlijk sightseeing weekend kwamen we zondagavond laat weer doodmoe in Lund terug.

De week die daarop volgde bestond uit laatste dingen voor mijn portfolio doen, naar de drukker en een begin van een nieuw design vak. Daar kregen we deze zweverige design brief te horen: "Design a product of service for a specific target group in a specific space". Kortom, doe wat je wilt want alles is mogelijk. Daar heeft mijn Delfse concrete manier van designen het nog wel moeilijk mee. Erg interessant en zeker een uitdaging.Ook ben ik bezig met de vervolgcursus van zweeds, want ja nu ik toch goed bezig was kan ik maar beter doorgaan. Het niveau is wel een stuk hoger nu, want onze docent verwacht dat we alleen maar zweeds in de les praten en we moeten behoorlijk wat huiswerk doen.

Ik was net een paar daagjes bezig en toen kwam vrijdagavond m'n moeder al naar Lund, dus gezellig bezoek. We hebben gewandeld in Lund, zijn naar een openluchtmuseum, en naar Malmo geweest. Dinsdag zijn we de hele dag in Kopenhagen geweest. Het weer mocht dat wel niet helemaal meezitten, het was wel heel erg leuk. Dinsdagavond vloog m'n moeder alweer terug naar NL, mij achterlatend met een lading thermoleggings, shirts, handschoenen, snowboots en wintersportkleding.

De opvolgende dagen moest ik weer werken aan mijn project, waar we ontzettend veel vrijheid hebben. 1x per week 'meeten' we met onze begeleider voor een half uurtje. Dat is de enige feedback die je krijgt, dus het is erg veel zelfstandig aan de slag. Dat betekent ook veel thuis zijn. Vorige week heb ik daarom veel thuis proberen te werken, maar omdat mijn vriendinnen allebei niet in Lund waren (naar Helsinki en Berlijn) waren, was het een erg lange (en een klein beetje eenzame) week. Ik was dan ook weer erg blij toen ik dinsdag weer lekker naar mijn faculteit kon en iedereen daar weer zag.

"Nu ik dit aan het typen ben, valt de eerste sneeuw hier in Lund! :) "

Afgelopen week was gelukkig een stuk drukker. 2x zweedse les, dinsdagavond had ik een international diner van de A-sektionen (architecture and industrial design). Daar werd er door een aantal Zweedse studenten voor een stuk of 60 internationals gekookt! Erg leuk en echt even wat ik nodig had na dat allen thuis zijn. Donderdag ben ik gezellig naar een groot huisfeest geweest met een grote groep internationals, en heb ik daar een super leuke (en lange) avond gehad. Gisterochtend heb ik met Tilda aan wat dingen voor de kerstmarkt gewerkt en 's avonds kwamen Hannah en Tilda gezellig naar mij om een movienight te houden! Heel gezellig avondje! Vandaag probeer ik hard aan mijn project te werken en vanavond komen Kristen, Camilla, Natasha, Lotte, Hannah en Tilda naar mij om daarna samen naar een Dirty dancing avond te gaan bij een Nation. Oftewel een avond met veel Abba, Dirty dancing, Queen en andere bekende hitjes.

Komende weken (eigenlijk tot ik naar NL ga) zien er druk, maar vooral heel leuk uit. Behalve mijn zweedse lessen ga ik ook nog naar de zweedse lounge met Laura, verder komt Sieb hier volgende week donderdag alweer heen en is er volgende week zondag een kerstmarkt waar alle industrieel design studenten spullen kunnen verkopen die ze gemaakt hebben. Sieb blijft dan tot en met zondag en een aantal dagen later vlieg ik alweer naar Tromso (heel Noordelijk Noorwegen, zo'n 2500 km hiervandaan) om daar gezellig een aantal dagen in Lapland te verblijven met Lynn (en hopelijk het Noordenlicht te zien).

Als ik dan terug kom is het nog maar 2 weken tot ik hier definitief wegga uit Lund :( Dat zijn weken met Zweedse examen, eindpresentaties en deadlines, maar vooral veel leuke afscheidsdinertjes en feestjes en Sint lucia (een jaarlijkse Zweedse ceremonie om samen licht te waarderen in de donkere scandinavische winterdagen).

Kortom genoeg leuks te doen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade