Nästan tre veckor i Sverige

7 september 2015 - Lund, Zweden

Ik kan niet geloven dat ik alweer bijna 3 weken in Zweden ben. Aan de ene kant voelt het alsof ik hier al jaren woon en kan ik me niet voorstellen dat ik anders 'gewoon' in Delft zou studeren, aan de andere is alles nog wel heel onwerkelijk.

Afgelopen week is het toch allemaal wel wat 'echter' geworden met het beginnen van de vakken. Zo heb ik 2 keer per week 's avonds 2.5 uur Zweedse les en  ben ik overdag druk bezig met mijn andere vakken.

Afgelopen donderdag ben ik naar een 'Glow in the dark' party van ESN (Erasmus Student Nation) geweest in Göteborg Nation. Daar hadden ze een groot feest georganiseerd in een club.

Vrijdag had ik 's ochtends Electronica college (vanwege het makkelijke niveau hoef ik hier niet op te letten, dus mooi nog even tijd om te slapen :) ). Terwijl ik mijn gebrek aan slaap uurtjes van de vorige avond probeerde te herstellen door een powernapje, zat iedereen lichtelijk in shock te kijken naar de paar electronica formules en schakelingen die door de hoogleraar uitgelegd werden. Terwijl dit naar mijn mening basiskennis natuurkunde van de middelbare school is, bleken veel studenten erg geschrokken. Achteraf wel begrijpelijk, want het is voor de Zweedse studenten niet verplicht om Natuurkunde op de middelbare school te hebben voor ze naar deze Design School komen. Dus met maar een jaar brugklas-Natuurkunde kan ik me voorstellen dat deze vergelijkingen redelijk intimiderend zijn. Gelukkig was ik daar om mijn klasgenootjes te hulp te schieten.

Als huiswerk moesten we in het weekend een eerste toets maken. Zaterdagochtend vroeg verschenen de eerste vragen al op onze Facebookpagina: 'Hoe los ik dit op?' 'Help ik heb het al 10 x geprobeerd en ik kom nog steeds niet op het goede antwoord'. 'Wie snapt er iets van?'. Het helpen van Tilda (meisje uit Finland) door het antwoord voor een 'beruchte/onmogelijke' vraag (althans mijn Zweedse klasgenootjes) snel voor haar te berekenen,ging dat als een lopend vuurtje. 'S avonds volgde het volgende verzoek via Facebook: of ik een Estlands klasgenoot, die had gehoord dat ik Tilda had geholpen, ook even kon helpen. ;) Vooruit dan maar!

'S middags was het presentatietijd. In duo's moesten we ons concept voor ons herontwerp van de plastic tuinstoel presenteren. Na de (eindeloos durende) presentaties hebben we met een groot deel van de klas het weekend ingeluid met een biertje in een leuke kroeg in het centrum van Lund. Erg leuk om mijn klasgenootjes wat beter te leren kennen.

Het weekend was erg rustig. Zaterdag heb ik hier voor het eerst keer hardgelopen, erg goed voor de conditie wanneer je bergopwaarts moet rennen. Zondag was een beetje een gekke dag. In plaat van lekker uit te slapen heb ik met mijn groepsgenootje de hele middag op de faculteit gewerkt aan ons herontwerp van de traditionele 'tuinstoel'.  De reden hiervoor: mijn groepsgenootje gaat donderdag en vrijdag naar een tentoonstelling, dus hij is dan niet in Lund. En laten we nou net woensdag, donderdag en vrijdag de hele dag nodig hebben om de stoel te maken. Volgende week woensdag is namelijk een expositie.  Maar met een beetje extra werk deze paar dagen hopen we de stoel voor donderdag af te hebben. En dat is natuurlijk ook win/win voor mij: dat betekent een lekker lang weeeeekend. :)

Vandaag (maandag) heb ik de hele dag aan mijn portfolio gewerkt. We begonnen vroeg (althans ik vind 8:30 best vroeg). En wanneer onze docent 8:30 'sharp' zegt, dan bedoelt ze ook echt dat iedereen klaar zit, wel dan niet met een kop koffie (want ja daar kunnen ze in Zweden niet zonder) en aantekeningenblok. We hebben kritiek gekregen op onze CV's en een aantal hele handige tips gehad. Verder hebben we een college gehad over do's and don'ts voor een portfolio, Fonts (lettertypes), Fontfamilies, hierarchy en layouts. Heel handig en leuk! Nadat ik klaar was in het Design Centrum (lees om 17h) moest ik direct door naar mijn Zweedse talencursus. Nog even 2.5 uur intensief Zweeds erachteraan plakken, waar we in een klasje van 30 studenten oefeningen doen en veel Zweeds moeten praten.

Een erg intensieve dag (ruim 11 uur bezig), maar wel een hele leuke! Hier wat foto's van mijn studio en werkomgeving in het Design Centrum.

Ohja mijn adress heeft trouwens nog een extra toevoeging, anders weet ik niet zeker of de post wel echt in mijn brievenbus terecht komt!

Rallaregatan 2 D LGH 1002

222 37 LUND