Kanske kan jag följande blogg skiv i svenska ?

17 september 2015 - Lund, Zweden

Door alle drukte (en misschien even het geen zin hebben) is het schrijven van deze blog er afgelopen week een beetje bij in geschoten. Maar hierbij een samenvatting van mijn belevenissen van afgelopen 1.5 week. Ik ben hier alweer ruim een maand, en ik begin toch nu langzaam te realiseren dat ik hier nog maar 3 maanden ben. Het is gek om te realiseren dat ik al op een kwart van mijn exchange ben en dat de tijd hier zo snel gaat.

Vorige week stond de week in het teken van werken aan ons herontwerp van de stoel. Dat ging uiteraard allemaal net wat minder soepel en makkelijk dan we hadden gedacht, dus hebben we veel tijd aan de stoel gespendeerd. Vorige week woensdag was een typisch geval van zo'n hectische dag. De hele dag werken aan de stoel, waar we tot de conclusie kwamen dat onze voorpoten van de stoel niet sterk genoeg waren. Tsjaa en wat dan? Wat als je de stoel al helemaal gezaagd hebt en blijkt dat je net te veel van de voorpoten weggeschuurd hebt.... Gelukkig waren ik en m'n groepslid creatief genoeg om een oplossing te bedenken, want opnieuw beginnen was geen optie meer (gezien de tijd). Na uren van stress, 2 tubes epoxylijm en een nieuw wereldrecord traplopen (want ja, de studio is op een andere etage dan de werkplaats) vonden we een half uur voordat we allebei weg moesten de oplossing: we konden twee metalen profielen gebruiken die als voorpoten konden dienen. Na continu heen en weer gerend te hebben, kregen we het gelukkig voor elkaar om een nu (jaja) bruikbare stoel te maken. Echter hadden we niet genoeg tijd om alles af te maken, dus helaas moest ik de 2 opvolgende dagen hier nog alleen aan werken (want mijn groepslid was er die dagen niet).  Maar nee, deze chaotische dag was natuurlijk nog niet afgelopen, ik had ook nog Zweedse les. Voor het eerst in Lund was ik erg dankbaar voor het hoogteverschil in de stad,  anders was ik hoogstwaarschijnlijk nooit op tijd geweest voor mijn Zweedse les. Na de Zweedse les heb ik met Tilda gekookt, gegeten en lekker geklets en daarna besloten we nog om naar Smålands Nation te gaan voor een Jazz avond. Daar hebben we lekker een wijntje gedronken en er waren ook een aantal studiogenootjes.Donderdag en vrijdag heb ik de stoel zo goed als afgemaak en 's avonds lekker met mijn vriendinnetjes geskyped!

Zaterdag ben ik met Hannah en Tilda naar Kopenhagen gegaan. Een dagje shoppen in Kopenhagen en een beetje toerist uithangen, is zeker aan te raden. Nadat we zo'n beetje alle winkel en alle design stores bezocht hadden (daar hebben ze er een heleboel van in Kopenhagen),  hebben we lekker een 'fika' gedaan in de Nyhaven. :) *Fika is een zweedse gewoonte om koffie te drinken met een gebakje of taartje. Na een hele dag rondgelopen te hebben, besloten we om 18h maar weer lekker terug te gaan naar Zweden. Echter ging deze terugreis niet geheel vlekkeloos, want ja natuurlijk liepen er mensen op het spoor tussen Mälmo en Lund. Blijkt toch dat de NS niet de enige transportvoorzienig is die af en toe wat problemen heeft met zijn reizigers van de ene naar de andere plek vervoeren. Het enige probleem hier is, alles wordt natuurlijk ook omgeroepen in het Zweeds. Na 10 x de verkeerd kant op gestuurd te zijn, en helaas en uur langer durende reis kwamen we weer veilig in Lund aan.

Zondag was een erg rustig dagje, perfect om met iedereen bij de praten via de Skype. Even contact gehad met Delft, Enschede, Heiloo en zelfs Trondheim dus dat was heel erg fijn ;)

Afgelopen week is echt voorbij gevlogen. Electronica college, werken aan ons portfolio, 2x Zweedse les, professionele foto's maken in de fotostudio voor ons project en het opbouwen van de expositie van het vak waar we een stoel moesten herontwerpen.

Vandaag hadden we onze eindpresentaties van ons stoelproject. We hebben de hele dag geluisterd naar de presentaties van alle groepen en de expositie bewonderd. Ondanks dat het natuurlijk spannend blijft om voor een grote groep in het Engels te presenteren, ging het erg goed. Na de hele dag naar presentaties geluisterd te hebben, besloten een aantal Zweedse studiogenoten dat het tijd was om een biertje te gaan drinken in het centrum. Met een stuk of 15 man zijn we naar hetzelfde cafeetje geweest als een paar weken eerder. Dat was heel gezellig :) Mijn Zweedse docent zal trots op me zijn, want ik heb vandaag voor het eerst mijn drinken in het Zweeds besteld. "Jag vill har en öl, tack! Tack så mycket!"

Tijdens de pauze ben ik ook nog naar Göteborgs Nation geweest (de studentenvereniging waar ik lid van ben geworden), om daar een ticket te kopen voor een Novischday/evening. Dat betekend dat ik volgende week vrijdag de hele middag spelletjes en opdrachten ga doen in een mentorgroep, waarna we een traditionele Sittning hebben en een feest: GÖTEBORGSKALASET! Dat feest zal in de grote hal van het AF castle (heel mooi gebouw op de campus) gehouden worden. Redelijk kostbaar, want ja je moet wat over hebben voor een feestje hier in Zweden, maar ik kijk daar nu al heel erg naar uit!

Nu ben ik even lekker thuis om te eten en straks ga ik naar de Novischpub, een pub in de Göteborgs Nation voor de nieuwe leden om eens even te kijken hoe het daar is.

Morgen is het weer tijd voor electronica, krijgen we een introductie van vervolgproject van Applied Aesthetics en 's avonds is er de traditionele afsluiting van de Nollningen. Dat betekent ik morgenavond tijdens deze 'Prom-night' en Sittning, mijn Zweedse kennis van de afgelopen 4 weken kan toepassen om te zien of ik dit keer iets meer Zweedse liedjes mee kan zingen. :)

Kanske kan jag följande blogg skiv i svenska ?